Vandaag verscheen het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 in het Belgisch Staatsblad. Dit decreet creëert een geïntegreerde vergunningsprocedure waarin zowel de stedenbouwkundige als de milieuaspecten gezamenlijk beoordeeld worden.
Dit decreet wijzigt tevens een reeks wetgevingen, waaronder de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). De datums van inwerkingtreding moeten nog bepaald worden. Vandaag is het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 verschenen. Dit kaderdecreet creëert een geïntegreerde vergunningsprocedure waarin zowel de stedenbouwkundige als de milieuaspecten van een voorgenomen project beoordeeld worden. Dit decreet wijzigt een reeks wetgevingen, waaronder de VCRO. De datums van inwerkingtreding moeten nog bepaald worden. Vandaag is het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 verschenen. Dit kaderdecreet creëert een geïntegreerde vergunningsprocedure waarin zowel de stedenbouwkundige als de milieuaspecten van een voorgenomen project beoordeeld worden. Dit decreet wijzigt een reeks wetgevingen, waaronder de VCRO. De datums van inwerkingtreding moeten nog bepaald worden. Eerder werd reeds het decreet betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning gepubliceerd (27 augustus 2014) dat de VCRO moderniseert door de vervanging van de huidige titel VI 'Handhavingsmaatregelen' door een volledig nieuwe titel. Ook de handhavingsmaatregelen van de gemeente worden aanzienlijk aangepast.
0 Comments
Wat is Corporate Housekeeping?
Corporate Housekeeping omvat alle activiteiten die betrekking hebben op het nakomen van vennootschapsrechtelijke en administratief-juridische verplichtingen. Hiertoe behoren o.a. het organiseren van de jaarvergadering (opstellen van oproepingsbrieven, notulen, verslagen,…), het organiseren van tussentijdse raden van bestuur en vergaderingen van de aandeelhouders, het up-to-date houden van het aandeelhoudersregister, opvolging bij het ondernemingsloket, opvolging van de BTW formaliteiten, het opmaken en neerleggen ter griffie van documenten bestemd voor publicatie in het Belgisch Staatsblad en het bijwerken van het rechtspersonenregister (griffie van koophandel). Ook het opvragen van publiek beschikbare informatie in het kader van overnames (M&A) wordt vaak aanzien als onderdeel van Corporate Housekeeping. Waarom is Corporate Housekeeping belangrijk? Onzorgvuldigheid of nalatigheid in dit soort kwesties kan vennootschappen duur komen te staan. Het niet (of niet tijdig) naleven van vennootschapsrechtelijke en administratief-juridische verplichtingen is in strijd met de wet en kan vergaande risico's met zich mee brengen, zowel voor de vennootschap als voor het bestuur. Het niet-naleven van vennootschapsrechtelijke verplichtingen kan leiden tot bestuurdersaansprakelijkheid en strafrechtelijke sancties. Wie kan u hierbij helpen en hoe? Legal Advice Trombetta kan u bijstaan voor het éénmalig opmaken van notulen, oproepingen, etc., maar biedt tevens jaarcontracten aan waarbij zij proactief alle verplichtingen voor uw vennootschap op zich neemt. Afhankelijk van de grootte en nood van uw bedrijf kan een prijsinschatting op jaarbasis gegeven worden. Wat zijn de gevolgen voor de huurovereenkomst in praktijk indien uw woning ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard wordt? Dient u als huurder nog huurgelden te betalen? Dient u als verhuurder onmiddellijk een einde te stellen aan de huurovereenkomst, of is dit overbodig nu deze dan geacht wordt nooit te hebben bestaan?
Interessant syntheseartikel in het Rechtskundig Weekblad van de hand van Tom Vandromme, hoofdcoördinator Vlaamse Wooninspectie. Wat als mijn huurder niet betaalt? Hoe eindigt de huurovereenkomst? Moet de huurder/verhuurder herstellingen verrichten? Mag mijn huurder onderverhuren?
Wacht niet langer, en vind concreet antwoord bij Legal Advice Trombetta. |
Details
Auteur
|